Onderwerpen

Search

Logo

Banner wordt lid

Alweer een jaar verder! Wat hebben we gedaan?

Na de periode van meedenken rondom het Slim Warmtenet zijn we verder gegaan als Duurzaamheidsteam. We zijn een onafhankelijke groep mensen uit Zandweerd die ogen en oren in en van de wijk willen zijn als het gaat om duurzaamheid. We delen graag onze eigen kennis en ervaring als het gaat om isoleren, besparen van energie, zonnepanelen, enz. en we delen graag ons netwerk van deskundigen met zoveel mogelijk wijkbewoners. Hiermee willen we eraan bijdragen dat steeds meer mensen in Zandweerd hun huis en leefomgeving verduurzamen. Dit doen we voor mensen met een huur- en koophuis. Misschien wel het belangrijkst: we horen wat er leeft, wat zijn ideeën, vragen en zorgen die leven in onze wijk.

Ook al was het door corona soms wat lastiger, we hebben nog best veel activiteiten kunnen doen:

  • Zo was er een heel concreet rondje waarbij we met een bakfiets met duurzaamheidsartikelen (zoals tochtstrips en led-lampen) door de wijk fietsten, we belden aan, mensen kwamen langs bij de bakfiets en we deelden over en weer informatie. In november was ons buurtplan af: alles op een rijtje over o.a. Zandweerd aardgasvrij, ‘altijd-goed’-maatregelen voor je eigen woning, acties en mogelijkheden voor advies in Deventer, subsidies, ervaringen van buurtgenoten en samenwerking in de buurt.
  • Een lid van ons team was betrokken bij de beoordelingscommissie van de Warmteleverancier.
  • Samen met Buurkracht en Ulebelt waren twee leden van ons team de motor van de actie Groen Dak. Bij een groen dak leg je een laag (vet-)plantjes op je dak, hierdoor wordt je dakbedekking beschermd, vang je het water op tijdens hevige regenbuien en houd je het water langer vast, in de zomer blijft de ruimte onder het groene dak koeler, tot wel 4 graden en de sedumplanten maken niet alleen je huis en omgeving mooier, ze geven ook de biodiversiteit in de buurt een impuls. Gelukkig konden we gebruik maken van een mooie subsidie van het Waterschap. Inmiddels zijn de eerste groene daken vanuit deze actie aangelegd en er volgen er nog meer. Het was een mooi project dat een vervolg krijgt.
  • Door corona kon Gluren bij de buren jammer genoeg niet doorgaan. Niet getreurd, we hebben een serie vlogs gemaakt, korte filmpjes -gemaakt door jongeren uit de buurt- over isoleren bij een teamlid, over hoogwater en kinderen interviewden de wethouder. De vlogs zijn te zien op YouTube: @ZandweerdStroomt.
  • Teamleden denken mee met het project Sturen met de Buren, elektrische deelauto’s.
  • We gingen meer samenwerken met de Energiecoaches van de Deventer Energiecoöperatie, één van de coaches werd lid van ons team.
  • In juni organiseerden we Pop-ups. Op 4 plekken in de wijk stonden we met een kraampje met koffie en zandkoekjes, met documentatie, led-lampen en informatie. Bij ieder team was een lid van ons team en een energiecoach. Er was veel aanloop, mensen kwamen met vragen, vooral veel huurders waren op zoek naar informatie. Het was leuk, interessant en voor herhaling vatbaar. (PLAATJE)
  • We deden mee aan ‘wijksafari hittestress’, samen met vertegenwoordigers van zorg- en welzijnsorganisaties, woningcorporaties en de gemeente stonden we stil bij ‘waar was het de afgelopen zomers wel erg heet, waar waren schaduwplekken’. Wat zijn mogelijke oplossingen. Wordt vervolgd.
  • We maakten een flyer waarin we uitleggen wie we zijn en wat we doen.

 

We kijken alweer uit naar nieuwe activiteiten:

  • 25 september doen we mee aan de Burendag: op 4 of 5 plaatsen in de wijk stellen mensen hun huis open en laten ze zien wat zij hebben gedaan om hun huis duurzamer te maken. Bij die huizen staat een kraampje met koffie, zandkoekjes, informatie, led-lampen, een energiecoach en iemand van het Duurzaamheidsteam. Nieuwe ontmoetingen met mensen uit de wijk die vragen stellen, ideeën hebben, zorgen delen. Samen met schoolkinderen planten we bollen in de wijk, een project van De Groene Loper/Ulebelt.
  • We verheugen ons op het Klimaatforum (28 augustus), het Klimaat-Burgerberaad en de Klimaatweek (28 oktober t/m 5 november).
  • We gaan door met Groene Daken, Deelauto’s, Vlogs maken en Hittestress.
  • We blijven oren en ogen van de wijk en geven gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente.
  • En we hopen snel een live bijeenkomst in de Van Vlotenhof te kunnen organiseren.

Op dit moment hebben we een team van 14 enthousiaste vrijwilligers, waarvan 10 vrouwen en 4 mannen.

Op een aantal plaatsen langs het pad zijn vlechtwerken gemaakt van wilgentakken. De takken en paaltjes zijn geleverd door Het Groen Bedrijf en bewoners.

Door sponsoring van de Lidl ( 250 euro) en WIJ Deventer (150 euro) zijn er twee stevige pergola’s geplaatst waar we klimplanten tegenaan laten groeien.

NL Doet heeft een bijdrage geleverd van 274 euro, zodat we naamborden konden maken voor de thema’s en bomen in de tuin. De themaborden zijn geplaatst en de bordjes voor de bomen zijn in de maak.

Op 24 september a.s. doen we mee met burendag. Er zijn 880 bollen besteld , die we samen met de kinderen van de Wilkeshuisschool in de grond zetten.

Dit jaar is ook begonnen met een nieuwe geurtuin te realiseren, de geurtuin die er voorheen stond is door omstandigheden verdwenen.

We krijgen veel positieve reactie van de mensen die door de tuin lopen. Dat ze er zo van genieten. Er was zelfs een vrouw, die een bosje bloemen kwam brengen voor ons harde werken in de tuin.

We hopen met onze vrijwilligers nog heel lang samen te werken en de ideeën die naar voren komen onderling te bespreken en ook te kunnen realiseren.

Op 14 mei is over dit project een artikel verschenen in het Deventer Nieuws.

Klik hier voor het hele artikel.

Doktersassistente Sandra Plette (staand) en huisarts Gera Hoekstra (zittend)Huisartsen van de Huisartsen Coöperatie Deventer en Omstreken (HCDO) werken met het patiëntenportaal MijnGezondheid.net. Via dit portaal kunnen patiënten van 16 jaar en ouder veilig online afspraken maken bij hun huisarts, medicijnen bestellen en hun eigen gegevens inzien. Niet meer bellen tijdens kantooruren, maar zaken regelen wanneer het jou uitkomt en in je tuinstoel op gemak je eigen dossier lezen. 

MijnGezondheid.net biedt een veilige, afgesloten toegang tot de patiëntgegevens van de huisarts en de apotheek. De patiënt logt in met zijn DigiD en komt gelijk in zijn eigen portaal. Van daaruit kan hij snel afspraken maken, medicijnen bestellen of online vragen stellen. Ook kan de patiënt zijn eigen dossier en onderzoeksgegevens inzien en correspondentie volgen tussen zijn huisarts en zijn specialist. Alles gaat via een beveiligde verbinding en de patiënt kan via een logboek zien wie er in zijn gegevens meekeek.

In MijnGezondheid.net is alles in één oogopslag goed en duidelijk zichtbaar. Het grote voordeel is dat de patiënt op ieder moment zijn gegevens kan inzien en daarvoor niet meer naar de huisarts hoeft. Huisarts Gera Hoekstra in Deventer is enthousiast. “Patiënten zijn via het portaal meer betrokken bij hun eigen gezondheid. De communicatie tussen huisartspraktijk en patiënt wordt daarmee een stuk makkelijker. Zo heeft het online vragen stellen door de corona een enorme vlucht genomen. Het gaat vaak om eenvoudige vragen en iedere patiënt kan die vragen op elk gewenst moment aan mij voorleggen.”

Door het gebruik van DigiD kan de patiënt alleen in zijn eigen portaal komen en niemand anders. Ook de app MedGemak die bij het portaal hoort is hierdoor veilig. Monique van de Weghe werd als patiënt door Gera op de app getipt. “Ik heb hem direct gedownload want ik hou wel van handigheid. Als je tijdens je werk een afspraak met je huisarts wilt maken, dan schiet dat er nog weleens bij in. Nu kan ik in mijn eigen tijd een afspraak plannen. Heerlijk!”

Online gemaakte afspraken komen direct in de agenda van de huisarts te staan. De patiënt kan die afspraak toevoegen aan zijn eigen agenda en om een mailbevestiging vragen. Doktersassistente Sandra Plette: “Van tevoren leg ik uit wat de voordelen zijn en wat de mensen moeten doen. Het is echt een laagdrempelig systeem voor iedereen. Ik merk dagelijks dat online een afspraak maken voor iedereen goed werkt en steeds meer patiënten zijn enthousiast. Voor ons is de telefoondruk in ieder geval afgenomen en staan er minder mensen in de wachtrij.”patient

De huisartsen van de HCDO brengen hun patiënten actief op de hoogte van de voordelen van het patiëntenportaal. Het gaat dan niet alleen over het kunnen inzien van hun eigen dossier, maar ook over het downloaden van informatiefolders over medicijnen of het printen van een medicatieoverzicht voor vakantiegebruik. Gera Hoekstra: “Je kunt met je online bericht ook foto’s van bijvoorbeeld je huiduitslag meesturen. Ik probeer zo snel mogelijk online te antwoorden, meestal binnen 2 dagen. Voor mij als huisarts is deze manier van communiceren makkelijk en effectief. Maar het zal nooit een volledige vervanging worden van het fysieke consult en het persoonlijke contact. Het is een service naar de patiënt.” Sandra Plette vult verder aan dat ook bij spoedzaken de telefoon nog steeds belangrijk is. “En dat blijft ook zo.”

Op dit moment maakt 94% van de huisartsen van de HCDO gebruik van MijnGezondheid.net. Een klein aantal huisartsenpraktijken in Haarle, Gorssel en Epse gebruiken een ander, soortgelijk patiëntenportaal. Binnen de hele regio van de HCDO benutten ruim 33.000 patiënten de online voordelen van een patiëntenportaal.