Naast alle leuke, interessante en gezellige mensen die met enige regelmaat in deze buurtkrant voorbijkomen, wonen er in de wijk ook veel dieren. Sommigen zijn populairder dan anderen; de steenmarter is bij veel mensen niet zo’n gewilde buur, maar is dat wel terecht?

In het appartementencomplex waar ik woon heeft een steenmarter zijn intrek genomen. Hij heeft een tijd onder mijn dak gewoond en in tegenstelling tot wat je veel hoort, heb ik geen stankoverlast gehad. Wel veel lawaai: een marter loopt niet stilletjes over je dak, maar rent en springt vol enthousiasme heen en weer en dat hoor je goed. Alhoewel het superleuk is om de speelse dieren te bekijken was ik minder enthousiast over de herrie op momenten dat ik er wakker door werd gehouden.

Je kunt je dak dicht laten maken zodat ze er niet meer onder kunnen, maar dan verhuizen ze gewoon naar de buren en daarmee verplaatst het probleem zich alleen maar. Wegvangen mag niet omdat de soort nog steeds beschermd is. Bovendien zijn het leuke en ook nuttige dieren. De steenmarter heeft namelijk een gevarieerd dieet, waarbij ratten en muizen een belangrijk onderdeel van het menu zijn. Dus heb je een steenmarter in je buurt, dan zijn er waarschijnlijk ook minder ratten en muizen.

We hebben, in samenwerking met woningbouwvereniging Rentree, een andere oplossing bedacht in ons complex. We hebben namelijk een nestkast voor steenmarters opgehangen.

Omdat de dieren territoriaal zijn trek je hiermee niet méér marters aan; als je er ééntje hebt dan hou je er eentje (behalve dan in het paarseizoen, maar dat is weer een heel ander verhaal). Ook hebben we de woningen die aantrekkelijk zijn voor de marters, ontoegankelijk voor ze gemaakt. Daarmee is de herrie ook opgehouden. Of meneer of mevrouw marter inmiddels in de nestkast woont weten we nog niet zeker. Binnenkort hangen we een wildcamera op om het te bekijken.

Janet Nijholt, Zandweerd.