Alweer een jaar verder! Wat hebben we gedaan?

Na de periode van meedenken rondom het Slim Warmtenet zijn we verder gegaan als Duurzaamheidsteam. We zijn een onafhankelijke groep mensen uit Zandweerd die ogen en oren in en van de wijk willen zijn als het gaat om duurzaamheid. We delen graag onze eigen kennis en ervaring als het gaat om isoleren, besparen van energie, zonnepanelen, enz. en we delen graag ons netwerk van deskundigen met zoveel mogelijk wijkbewoners. Hiermee willen we eraan bijdragen dat steeds meer mensen in Zandweerd hun huis en leefomgeving verduurzamen. Dit doen we voor mensen met een huur- en koophuis. Misschien wel het belangrijkst: we horen wat er leeft, wat zijn ideeën, vragen en zorgen die leven in onze wijk.

Ook al was het door corona soms wat lastiger, we hebben nog best veel activiteiten kunnen doen:

• Zo was er een heel concreet rondje waarbij we met een bakfiets met duurzaamheidsartikelen (zoals tochtstrips en led-lampen) door de wijk fietsten, we belden aan, mensen kwamen langs bij de bakfiets en we deelden over en weer informatie. In november was ons buurtplan af: alles op een rijtje over o.a. Zandweerd aardgasvrij, ‘altijd-goed’-maatregelen voor je eigen woning, acties en mogelijkheden voor advies in Deventer, subsidies, ervaringen van buurtgenoten en samenwerking in de buurt.
  • Een lid van ons team was betrokken bij de beoordelingscommissie van de Warmteleverancier.
  • Samen met Buurkracht en Ulebelt waren twee leden van ons team de motor van de actie Groen Dak. Bij een groen dak leg je een laag (vet-)plantjes op je dak, hierdoor wordt je dakbedekking beschermd, vang je het water op tijdens hevige regenbuien en houd je het water langer vast, in de zomer blijft de ruimte onder het groene dak koeler, tot wel 4 graden en de sedumplanten maken niet alleen je huis en omgeving mooier, ze geven ook de biodiversiteit in de buurt een impuls. Gelukkig konden we gebruik maken van een mooie subsidie van het Waterschap. Inmiddels zijn de eerste groene daken vanuit deze actie aangelegd en er volgen er nog meer. Het was een mooi project dat een vervolg krijgt.
  • Door corona kon Gluren bij de buren jammer genoeg niet doorgaan. Niet getreurd, we hebben een serie vlogs gemaakt, korte filmpjes -gemaakt door jongeren uit de buurt- over isoleren bij een teamlid, over hoogwater en kinderen interviewden de wethouder. De vlogs zijn te zien op YouTube: @ZandweerdStroomt.
  • Teamleden denken mee met het project Sturen met de Buren, elektrische deelauto’s.
  • We gingen meer samenwerken met de Energiecoaches van de Deventer Energiecoöperatie, één van de coaches werd lid van ons team.
  • In juni organiseerden we Pop-ups. Op 4 plekken in de wijk stonden we met een kraampje met koffie en zandkoekjes, met documentatie, led-lampen en informatie. Bij ieder team was een lid van ons team en een energiecoach. Er was veel aanloop, mensen kwamen met vragen, vooral veel huurders waren op zoek naar informatie. Het was leuk, interessant en voor herhaling vatbaar. (PLAATJE)
  • We deden mee aan ‘wijksafari hittestress’, samen met vertegenwoordigers van zorg- en welzijnsorganisaties, woningcorporaties en de gemeente stonden we stil bij ‘waar was het de afgelopen zomers wel erg heet, waar waren schaduwplekken’. Wat zijn mogelijke oplossingen. Wordt vervolgd.
  • We maakten een flyer waarin we uitleggen wie we zijn en wat we doen.

We kijken alweer uit naar nieuwe activiteiten:

• 25 september doen we mee aan de Burendag: op 4 of 5 plaatsen in de wijk stellen mensen hun huis open en laten ze zien wat zij hebben gedaan om hun huis duurzamer te maken. Bij die huizen staat een kraampje met koffie, zandkoekjes, informatie, led-lampen, een energiecoach en iemand van het Duurzaamheidsteam. Nieuwe ontmoetingen met mensen uit de wijk die vragen stellen, ideeën hebben, zorgen delen. Samen met schoolkinderen planten we bollen in de wijk, een project van De Groene Loper/Ulebelt.
  • We verheugen ons op het Klimaatforum (28 augustus), het Klimaat-Burgerberaad en de Klimaatweek (28 oktober t/m 5 november).
  • We gaan door met Groene Daken, Deelauto’s, Vlogs maken en Hittestress.
  • We blijven oren en ogen van de wijk en geven gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente.
  • En we hopen snel een live bijeenkomst in de Van Vlotenhof te kunnen organiseren.